Державна наукова установа “Інститут інноваційних технологій і змісту освіти” реорганізована шляхом поділу. На його базі утворені державні наукові установи:

   Інститут модернізації змісту освіти  (http://www.imzo.gov.ua/) та Інститут освітньої аналітики, з віднесенням їх до сфери управління Міністерства освіти і науки України. (Постанова Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2014 р. № 687 “Про утворення Інституту модернізації змісту освіти та Інституту освітньої аналітики”).

Кам’янець-Подільський коледж

харчової промисловості Національного університету харчових технологій

 

 Коваль Т.А., Грібова Т.В.

 

 

Прес-конференція

Проблема сім’ї очима молодої людини

 

Слово викладача

Традиційно у перші березневі дні ми говоримо про весну, про кохання, про жінку. І в руслі цієї теми ми б сьогодні хотіли торкнутися проблеми сім’ї, бо саме в сім’ї  зароджується любов, повага до батьків, закладаються засади нашої моралі.

Своє заняття ми вирішили провести у формі прес-конференції, саме такий метод дав широкий діапазон для самостійної, пошукової та дослідної роботи студентів, які, проконсультувавшись у спеціалістів, кваліфіковано висвітлять думки з проблеми сім’ї. Студенти сьогодні виступлять в ролі істориків, етнографів, літературних критиків, психологів, соціологів. Вас запрошуємо долучитися до нашої розмови. А в кінці запропонуємо вам фрагмент подільського весілля.

 

1.     Ведучий. Сьогодні констатується факт моральної катастрофи сім’ї, духовного зубожіння деяких молодих людей.

 

2.     Ведучий. Сьогодні відбувається руйнування традиційних основ життя особистості, сім’ї, держави. Ми стоїмо перед проблемою: як повернути традиційні засади функціонування сім’ї, як далі жити.

У нас присутні фахівці:

етнограф, психолог, соціолог, літературний критик;

на екран проектується теза (вислів Хоми Романовича

з роману О.Гончара «Собор»)

Бережіть собори ваших душ, друзі, собори душ бережіть…

 

1.     Ведучий. Тож, шановні експерти, маємо вислів - вам слово.

 

Історик: Історичні факти свідчать про те, що з часів утвердження християнства в Київській  Русі сім’я мала статус міцної духовно-моральної основи, яка опиралася на Закон Божий. Батьки зберігали вірність один одному, виховували своїх дітей у дусі християнських чеснот. Сімейні порядки мали патріархальний характер.

 

Етнограф: Як сказано в етнографічному довідникові «Українська минувшина» сім’я (родина) - засноване на шлюбі об’єднання людей. В Україні традиційним вважався шлюб через вінчання в церкві.

Головою сім’ї був батько. Мати – берегинею домашнього затишку, вихователькою дітей. Батьків шанували і до них зверталися на Ви в знак поваги і пошани.

Історик: Людина не може існувати без своєї мови, культури, історії – усього того, що об’єднує її з нацією, стержнем якої є народна дума.

Це пісні, звичаї, обряди, правила моралі, що складалися протягом століть серед народу, і стали для всіх обов’язковими нормами громадської та побутової поведінки. Особливе місце в нашому житті займає обрядовість. Із століття в століття переходять традиції, обряди від старшого покоління до молоді, передаючи життєрадісність, волелюбність, естетичні почуття.

Етнограф: Віддавна весілля – офіційна форма громадського скріплення шлюбу, яке є визначною подією в житті молодої сім’ї, родини і села в цілому.

 У весільному церемоніалі завжди було три хори – дружок, світилок, свах, парубоцький хор. Між словами хористів мали місце поєдинки жартівливого характеру: між дружками і дружбами, свахами. А ще на весіллі виконувались пісні застольні, баладні, любовні, козацькі, жартівливі, танцювальні.   

На екран проектується теза світового класика С.Екзюпері:

«Людина в мою епоху вимирає від спраги. Існує лише одна проблема: повернути людству його духовне призначення, його духовні турботи. Неможливо більше жити холодильниками, політикою, балансами, кросвордами. Перед нами стоїть єдина проблема: знову відкрити, що життя духу вище, ніж розуму…»

1.     Ведучий.  Ніяке суспільство, яким би воно могутнім не уявляло себе, не зможе довго проіснувати в силі та здоров’ї, якщо воно відмовиться від віковічних традицій свого народу.

2.     Ведучий. Це всерівно , що, підрубавши коріння, надіятися на віття. Фахівці, вам слово.

Педагог: Безсумнівно, нам необхідно відроджувати дух Київської Русі, дух Запорізької Січі, який горів глибоким патріотизмом. Нам необхідно відроджувати українську культуру, боголюбиву, миролюбну, колоритну, багату взірцями.

Етнограф: В коханні мусить бути рівність двох сторін, особливо взаємна повага. Красиве і вірне кохання приводить до створення сім’ї. Беручи шлюб, Ви повинні пам’ятати, що в кожної людини є свої особливості. На них не можна не зважати. «Шлюб, сім’я, - говорив Белінський, - це не прогулянка по Невському проспекту, це не тільки почуття насолоди, це життя людей, яке розвивається не гладенько і плавно, а з великими відхиленнями, труднощами, з незгодами, які треба вчасно і розумно розв’язувати».

Педагог: Часто молоді люблячі один одного люди вирішують одружитися необдумано, тобто не підготовлені фізично і розумово, погано вивчивши один одного, і, рано чи пізно, такий шлюб приводить до розриву.

Жити разом треба з людиною, яку по-справжньому поважаєш, знаєш її думки, плани, бажаєш ділити з нею свою радість і біду, разом виховувати дітей.

Соціолог 1: Якщо до ХVІІІ ст. розлучення були заборонені, окрім якихось надзвичайних випадків (і то з дозволу церкви), то в ХІХ ст. феміністичний, революційно-демократичний рухи підривають  сімейний уклад; демократизація сім’ї (вседозвіл, неслухняність дітей, самоуправління).

Соціолог 2: Ми з нашою аудиторією хочемо провести соціологічне опитування серед студентської молоді. Хай, хто хоче, назве позитивні моральні якості, що сприяють зміцненню сім’ї, і негативні, які ведуть до розпаду родини. Наші кур’єри із скриньками зберуть ваші пропозиції, а потім ми їх систематизуємо і зробимо висновок.

Психолог: Будувати сім’ю потрібно так, як будуєш собі дім, щоб він був світлим, просторим, міцним, щоб в ньому вільно дихалося і радісно жилось. Коли молоді люди хочуть створити  щасливу сім’ю, то основне – необхідно мати вихованість,що полягає в повазі людської особи, у ввічливості, в чистосердечності. Треба пам’ятати моральний обов’язок. Життя доводить, що міцна сім’я може бути і є лише там, де почуття кохання поєднується з усвідомленням обов’язку чоловіка і жінки один перед одним і перед майбутнім поколінням.

Соціолог 1: Щасливе подружнє життя позитивно впливає на всі сфери діяльності людини, пробуджує в ній невичерпні сили, творчу енергію, допомагає усвідомити відповідальність перед своїми особистими і суспільними обов’язками. Подружжя залишається таким же доброзичливим і чуйним на людях, в колективі, у громадському житті. В цих людей завжди можна знайти добру пораду і допомогу в щасливу і гірку годину. Ця родина є зразком правильного розуміння морального обов’язку. І ніякі випробування чи труднощі вже не здатні зруйнувати її.

Соціолог 2: Всі, хто вступає в шлюб, впевнені, що в них буде все добре, що вони готові і здатні створити щасливу сім’ю, дати щастя іншому. Але ось після весілля проходить іноді починаються сварки. В чому ж справа? Як досягнути щастя? А головне, як його зберегти? Єдиних рецептів сімейного щастя немає. І все таки деякі поради можна дати.

З цього приводу пригадаємо статистику: 53% молодих сімей розпалося через пияцтво чоловіків, 35% всіх одружених чоловіків зрадили жінки, колись ніжні і чарівні подруги, 29,5% сімей розлучаються через несумісність характерів.

Психолог: Не поспішайте зі шлюбом. Не завжди вибір гарантує благополуччя і щастя в сім’ї. Ви самі будуєте щастя своєї сім’ї. Заручини дають можливість перевірити себе, свої почуття, вивчити людину, якій хочеться довірити своє життя.

1. Ведучий.  Маємо ще одну тезу:

«Тільки в гармонії людського співжиття, в духовному одужанні сім’ї – наш якір».

 2. Ведучий.  Слово нашим експертам.

Літературний критик 1: Скажу словами Івана Франка: «Нечуй-Левицький змалював у повісті «Кайдашева сім’я» гірку картину розпаду українського патріархального устрою під впливом індивідуалістичних змагань кожного члена сім’ї. Роль батька було зведено нанівець».

Літературний критик 2: Хочу доповнити колегу. На мою думку, автор зафіксував кризу моральної проблеми: порушення П’ятої заповіді Божої. Це свідчить про занепад батьківського авторитету. Адже у сім’ї Кайдашів були всі умови для щасливого родинного життя. Але упертість, егоїзм зробили цих людей неповноцінними.

Літературний критик 1: Лев Толстой завжди мав свою, незалежну від інших поглядів думку щодо будь-якої соціально значущої проблеми, тому в романі «Анна Кареніна» він ставить проблеми сім’ї не тільки як соціально-психологічні, але і як морально-філософські. Тож зумів сказати про відоме усім по-новому:

  Всі щасливі сім’ї схожі одна на одну, кожна нещаслива сім’я нещаслива по-своєму. Все переплуталось в домі Облонських…

Літературний критик 2: Що відбувається з героями роману з точки зору ставлення до питання про сенс життя? Адже кожна людина прагне щастя. Щастя пов’язане з сімейним життям, тому що життя людини починається у сім’ї. Ставлення ж до сім’ї й до шлюбу у героїв різне.

Літературний критик 1: Народна  мудрість підмітила: «Тому роду нема переводу, де браття милують згоду, а де немає згоди, там не стане роду» (В якому творі і який герой про це говорить?)- аудиторія відповідає.

Історик: Особливою відданістю відзначалися стосунки між людьми, які присвятили своє життя не тільки щастю своїх коханих, але і щастю свого оточення. Це можна побачити в листах жінок декабристів, які поїхали зі своїми чоловіками в далеке заслання, не зважаючи на засудження поведінки своїх коханих з боку суспільного кола, до якого вони належали, не зважаючи на життєві труднощі, які їх чекали в незнайомому і далекому від дому краю.

Психолог. Часто люблять всі людські вади та недоліки життя приписувати суспільному устрою.  На мою думку, це неправильно. В якій би суспільно-економічній формації не жила людина, все залежить від доброї волі цієї ж людини від її особистої моралі.

1.    Ведучий. Тож підсумовуючи тему нашої сьогоднішньої розмови, можна сказати, що українська сім’я, родина терпить  моральні та духовні негаразди.

2.    Ведучий. Ми, молоде покоління, через кілька років самі створюватимемо свою сім’ю і якою вона буде уже задуматись треба сьогодні.

1.    Ведучий. Колись люди родичались. Сім’я – це батько, мати і діти. А родина – це бабусі, дідусі, тьоті, дяді, рідні і двоюрідні. Родиною вважались родичі до 12 коліна. Усі разом зустрічались, святкували, допомагали у скруті.

2.    Ведучий. І що маємо сьогодні? За влаштованим добробутом (тобто квартира, в квартирі, машина, повний холодильник…) ми забуваємо про дещо цінніше, про родинне, про сімейне спілкування.

1.    Ведучий.  Готові результати нашого маленького соціологічного опитування. Просимо, результати спроектувати на екран.

 

Позитивні риси людей та                        Негативні риси людини, які чесноти християнської                                           ведуть до зла

моралі в сім’ї

 

Вірність                                                          Ненависть

Любов до ближніх                                         Егоїзм                           

Милосердя                                                     Роздратування

Щедрість                                                        Зрадливість

Доброзичливість                                            Підозра

Відвертість                                                     Скритність

Відповідальність                                            Байдужість

Злагода                                                           Ревнощі

Взаємоповага                                                 Жадібність

Трудолюбивість                                             Лінивість

 

 2.Ведучий. Як бачимо позитивні і негативні чесноти сімейного добробуту майже збігаються. Отже, добре всі знають, що є добре і що є зле.

 

1.                Ведучий. Тож запитуйте себе щодня: як прожили, що доброго зробили за день? Чи дарували теплі слова своїм батькам? Чи цілували мамині руки? Не спізніться. Поспішайте творити добрі справи у своїй сім’ї, почніть із себе і від цього народиться гармонія і краса вашої власної душі.

 

Фрагмент подільського весілля

 

Голос ведучого із-за лаштунків: Українське весілля багате різними обрядами і традиціями. І перш ніж усі затанцюють, заспівають  за святковим столом і віншуватимуть молодих, передує цьому багато подій – це і сватання, і оглядини, і заручини, і вінкоплетення. Ми поєднали все це, побували на кількох весіллях, розпиталися кількох старожилів і ось так побачили подільське весілля:

гарно прибрана кімната, на стіні образи, клопочуться дружки, свахи, молоду одягають в вельон, вплітають барвінковий вінок.

Звучить пісня

Ой ти місяцю, я зіронька ясная,

Ой ти парубок, я дівчина красная,

Ой ти парубок, я дівчина красная,

Ой ти всю ніч спав, а я коня тобі пасла.

Ой пасла, пасла звечора до півночі

За Іванкові, за Іванка карі очі.

Сваха: Дівчата! Годі сумувати. Ану до роботи. Уже молодий скоро приїде, а молода ще не вбрана.

Дружка: І барвінку у вінок побільше вплітайте, бо це на щастя, на добробут.

                                                                         Звучить пісня

 

Ой вінку, вінку

Ой вінку, вінку

Квітчатий барвінку.

Я тебе плела, я тебе плела,

З вечора до ранку.

Світилки прийдуть, світилки прийдуть.

Біля столу стануть –

Вберуть молоду, вберуть молоду

Пісню заспівають.

Мама молодої:    от уже молодий іде, чуєте музики грають.

Швидше дівчата, швидше!

 

Дружки:                            Ой глянь на поріг, діво,

та несуть твоє діло:

коровай з шишками,

розлука з дружками.

«Ой розлука мені з вами

Як із рідними сестрами»

 

Чути музику, молодий з дружбо,.

                                                                                    весільний батько, гості,

пританцьовуючи, входять до зали.

 

Староста:                                             Староста прибрався,

рушником підперезався,

до короваю взявся.

 

Весільний батько:                               Ой сказали нам, що

Є у вас куниця, молода

дівиця, гарна мов сонечко,

Ніжна як горличка, тиха,

Мов ясочка.

 

Гості молодої:        (усі) Є, є!

 

Весільний батько:                             Тож у вас товар,

а у нас купець, а я (потирає руки)

вправний торговець.

То що віддаєте вашу Галю

за нашого Василя?

 

Гості молодої:                           Так, авжеж.

 

Наперед виходять батьки,

молода, молодий. Благословляють молодят.

Молоді кланяються на три сторони.

Молода щедро осипає всіх зерном, цукерками, грошима.

Свахи молодят покривають хусткою і співають:

 

Ой що ми схотіли, то й то ми зробили,

З коржа – паляницю,

З дівки – молодицю.

 

Дружки:                            Як би ми захотіли, ми б її завертіли

Повели б в садочок, зробили б віночок.

 

Свахи:                     Ой що ми хотіли, тай те ми зробили,

із хліба – півхліба,

а з молодого – діда.

 

Гість:                                Гей, музики без мороки,

Нумо польку на два боки…

 

Усі танцюють танець

«Подільські гуляночки»(записаний у селах Кам’янець-Подільського району художнім керівником народного ансамблю танцю «Горлиця» В.С’єдіним)

 

Староста:                         Встаньте, бояри, підніміться,

Сватові і свасі поклоніться,

Ще й його дочці ,

Куховарочці поклоніться,

За хлібоприношеніє,

За пивоприглашеніє.

Закидай, мати, жар, жар,

Буде тобі дочки жаль-жаль,

Закидай тріски і дрова,

Й оставайся здорова.

 

Танець переходить у

перекличку між хлопцями і дівчатами. Жарти, сміх.

 

Звучить пісня:

Дівчата:                            По току, по току, кури ж мої кури.

Як би мені чоловіка моєї натури.

 

Хлопці:                             Гарная подолянка, гарная, гарная

Як в роботі так і в танці справная, справная.

 

Дівчата:                            Щоб горілки не пив, тютюну не нюхав,

Щоб до других не ходив, тільки мене слухав.

 

Хлопці:                    Гарная подолянка, гарная, гарная

Як в роботі так і в танці справная, справная.

Танець

«Варварка»

 

Голос ведучого:              Гуляє, вирує весілля. Жарти, сміх не стихають. А нам 

пора і честь знати: на чужому весіллі гуляли,

молоду бачили, каравай скоштували.

 

Усіх присутніх пригощають

запашним весільним караваєм.

 

 

Звучить пісня

 

Висить ябко ,висить.

Тай упасти мусить,

Коли дівка файна,

                                                коли дівка файна,         2 рази

Вийти заміж мусить

 

Весілля, весілля.

На весіллі люди,

                                                 Якщо дівка файна,

                                                 Якщо дівка файна,         2 рази

                                                 Молодицев буде.

 

Мелодія стихає ,завіса падає

 

У фрагменті весілля використані автентичні пісні,танці,елементи хатнього вжитку, записані і взяті викладачами, студентами із сіл Камянеччини.

Додати коментар


Захисний код
Оновити